Hiki-Blogi
Ajatuksia laatikon ulkopuolelta

Sunnuntai, Joulukuu 29, 2019, 17:51

Vuodenvaihde on ihanaa aikaa! Saa rauhassa pysähtyä miettimään kulunutta vuottaan ja pohtia tulevaa. Se on myös monelle lupausten aikaa. Meistä jokainen on ihan varmana joskus tehnyt jonkun lupauksen.. toisilla se on onnistunut ja toisilla ei. Mitäs jos tämä vuosi olisi se, jolloin onnistut? 

Olen valmentajana keskittynyt erityisesti elämäntapamuutos-valmentamiseen. Tämä siksi, että se on luultavasti haastavinta sekä tietenkin palkitsevinta. On helppoa valmentaa ihmistä, jolla on selkeä tavoite kirkkaana mielessään ja kunnon draivi, joka vie eteenpäin vaikeinakin aikoina. Siihen vaan ohjeet kouraan ja menoksi! ...valtaosalla se ei kuitenkaan mene näin kivuttomasti. Silloin on tarvetta suunnan, tavoitteen ja motivaation etsimiselle. Omia toimintatapoja tulee tarkastella suurennuslasilla ja tehdä muutoksia tapoihin, joita on noudatettu mahdollisesti jo monta kymmentä vuotta! Näiden asioiden pureskelu ja muuttaminen ei tapahdu yhdessä yössä eikä kyllä kahdessakaan. Ne tarvitsevat aikaa, työtä ja pohdintaa. Kysyn nyt uudelleen, onko tämä se vuosi, jolloin onnistut? Jos vastauksesi on "no totta hitossa", onnittelut siitä.. ..mutta, lue teksti vielä loppuun!

Tekstin vinkit on suunnattu erityisesti painonpudottajille tai niille, jotka muuten haluavat parantaa elämänsä laatua liikunnallisesti tai ruokavalion kautta.  

 

1. Aseta selkeä ( ja realistinen ) tavoite

Jokaisella meillä on varmasti suunta, jota kohti haluaa edetä, mutta onko se suunta tarpeeksi selkeä? Mitä tarkempi ja selkeämpi tavoitteesi on, sitä konkreettisempi se on sinulle. Tavoitteeksi ei siis tule riittämään: haluan laihduttaa tai haluan oppia syömään oikein, nyt täytyy olla tarkempi. Kuinka paljon haluat laihduttaa (kilot, vyötärönympärys, vaate...) tarkalleen? Tavoite kannattaa myös pilkkoa hieman helpommin lähestyttäviin paloihin, välitavoitteisiin. Mieti rauhassa ja sen jälkeen kirjoita ne ylös itsellesi. Tämän jälkeen jää pohtimaan, mikä on se syy taustalla miksi haluat mahdollisesti laihtua tai oppia syömään oikein? Miksi haluat tehdä muutoksen juuri nyt? Mikä on sinun sisäinen draivisi taustalla? Onhan tämä oikeasti oma sisältä kumpuava tavoitteesi eikä ulkoapäin tuleva paine? Nämä ovat vaikeita kysymyksiä, tiedä.. mutta erityisen tärkeitä pohdittavia, jotta muutos on pitkälle kantava.

 

2. Kunnioita arvojasi

Arvomme toimivat ihan meidän jokaisen kivijalkana, ne osaltaan määrittävät meidät. Arvot ohjaavat meitä kuin kompanssit ja liian harvoin pysähdymme miettimään omia arvojamme tekemisemme takana. Arvot usein helpottavat valintojen tekemistä, mutta aina niiden noudattaminen ei ole helppoa. Tavoitteesi tulisi aina olla linjassa arvojesi kanssa! Jos esimerkiksi arvoihisi kuuluu vahvasti perhe sekä ystävät, mutta vaadit lupauksessasi useita tunteja viikossa yksin liikkumista poissa perheesi ja ystäviesi luota, olisi tämä yhtä helppoa kuin perse edellä puuhun kiipeäminen! Parempi vaihtoehto tässä tapauksessa olisi miettiä eri tapoja liikkua perheenä (yhteiset kotitreenit, kävelylenkit yms..) tai aloittaa harrastus yhdessä ystäväsi kanssa. Kun kuuntelet ja kunnioitat arvojasi, muutos tapahtuu kivuttomammin. Älä kuitenkaan sekoita arvoja tunnetiloihisi. Tunteet (pelko, häpeä, ahdistus..)  nimittäin saattavat toisinaan hämätä ja viedä sinua kauemmaksi siitä mitä haluat saavuttaa.

 

3. Tee suunnitelma

Nyt olet pohtinut tavoitettasi ja kirkastanut sen mielessäsi. Tämän lisäksi tiedostat arvosi tekemisen takana. Seuraavaksi on mietittävä suunnitelma, koska hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Aseta itsellesi aikataulu milloin olet missäkin tavoitteessasi tai välitavoitteessa ( ja muistakin olla realistinen ). Kirjoita myös aikatauluusi, mitä muutoksia aiot tehdä missäkin vaiheessa, jotta etenet kohti oikeaa suuntaa. Todellisuus vain on, että kaikkea et millään voi muuttaa kerralla, joten turha siis yrittää sitä! Sopivia muutoksia alkuun voisivat olla kävelyn lisääminen asteittain viikkotasolla tai HeVi-osastolla shoppailu nykyistä useammin. Suunnitelman tulisi olla näkyvillä päivittäin esimerkiksi jääkaapin ovessa. 

 

4. Ole armollinen

Muutoksen tekeminen ei ole koskaan helppoa, älä siis vaadi itseltäsi virheettömyyttä. Elimistömme on suunniteltu hidastamaan kaikkea muutosta, vaikkakin muutos olisi tärkeää terveydellemme ja parantaisi elämäämme. Älä siis vaadi liikoja liian nopeasti! Joidenkin asioiden kanssa joudut varmasti painimaan kauemmin kun taas toiset korjaantuvat helpommin. Jokainen tulee ihan varmasti "lipsahtamaan" tai "sortuu" johonkin tuttuun herkkuun. Tässä kohtaa moni heittää pyyhkeen kehään ja haistattaa pitkät koko jutulle.. älä kuitenkaan tee niin. Myönnä virheesi ja pohdi miksi niin tapahtui. Kun ymmärrät syyt tekemisen taustalla pystyt tekemään toisin ensi kerralla. Ja muista, jopa laihduttajalla tulee olla herkkupäiviä ;)

 

5. Nuku tarpeeksi!

Uni on jokaisen liikkujan ja laihduttajan ystävä! Jos siis hetkeäkään mietit, että heräisit aamulla (yöllä) kello 5 aikaan juoksemaan 4 tunnin yöunilla... STOP siihen paikkaan! Myös aikuiset tarvitsevat virkistävää unta 7-9 tuntia yössä. Riittävä nukkuminen tottakai vaikuttaa virkeyteemme ja sen myötä teemme parempia valintoja ruokailun suhteen ja jaksamme liikkua. Nukkuminen vaikuttaa myös paljon hormonitoimintaan (lähde) nimittäin greliini (ruokahalua stimuloiva hormoni) ja leptiini (kylläisyys hormoni) tasoihimme. Kun nukumme liian vähän tai muuten vain huonosti greliini tasomme nousevat, kun taas leptiini tasomme ovat laskussa. Tämä tarkoittaa, että olemme nälkäisempiä emmekä tunne niin helposti kylläisyyttä. Kunnollisella nukkumisella näiden hormonien tasot saadaan kohdilleen, jolloin ne tukevat tavoitteitamme! Muista kuitenkin, että liiallinen nukkuminen voi olla haitallista ja mahdollisen jatkuvan väsyneisyyden syitä pohtia lääkärin kanssa.

 

Liikuttavaa Uutta Vuotta 2020!

 

-Henna-

 


Ei viestejä
(*) Vaaditut kentät
Copyright (c)2019, All Rights Reserved.