Hiki-Blogi
Ajatuksia laatikon ulkopuolelta

Tiistai, Helmikuu 11, 2020, 20:49

Niin siis, miksi en halua tuotteistaa liikaa palveluitani? Vastaus on hyvinkin simppeli. Alkuun kuitenkin voisin hieman avata, että  mitä tällä tuotteistamisella tässä yhteydessä tarkoitan. Tuotteistamisella tarkoitan lähinnä hierojien tapaa hinnoitella ja eritellä eri palvelut. On fasciahoitoja, urheiluhierontaa, lämpökäsittelyjä, purentalihastenhoitoa jne... Itsekin jo menen sekaisin, että mitähän itselleni varaisin. Mielestäni ihmiskroppa on niin monimutkainen kokonaisuus kaikkea, ettei mikään yksi yksittäinen tekniikka voi tuoda monipuolista apua. Hinnoittelun näkökannalta esimerkiksi lisähintaa voi koitua lämpöpakkauksen käyttämisestä hieronnan ohessa tai kinesioteippauksesta. Hinnoittelu tottakai takaa sen, että koulutukseensa satsannut hieroja hyötyy taidoistaan rahallisesti. Eihän ne koulutukset mitään ilmaisia ole! Siksi, tämä onkin melko yleinenkin käytäntö mitä nyt olen eri hierojien hinnastoja ja palveluja seurannut. Muutamia viikkoja sitten kuitenkin todenteolla hämmennyin! Hämmennys johtui lähinnä siitä kuinka purentalihasten käsittely oli hinnoiteltu 20 euroa kalliimmaksi kuin vastaavan mittainen "tavallinen käsittely". Itse myös purentaongelmiin erikoistuneena pysähdyin miettimään kuinka nuo purentalihakset oikein eroavat muista kropan lihaksista, että hinnoittelu olisi perusteltu? Tämä on mielestäni yhtä huvittavaa kuin hinnoittelisin jalkojen käsittelyn 20 euroa kalliimmaksi kuin selän käsittelyn..? Lisäksi näkisin, että purentalihaksien käsittely on osa kokonaisuutta. Moni purentaongelmainen kärsii helposti mm. hengitysongelmista, jolloin rintarangan, kylkien ja pallean alueet tulee samalla käsitellä kaulan ja purentalihaksien ohella. En siis todellakaan hoida "vain" purentaa, koska taustalla on usein muutakin. 

 

Sen lisäksi, että pidän noin räikeää hinnoittelua melko naurettavana, niin myös asiakkaan näkökulmasta erittäin huonona. Esimerkiksi monikaan oma asiakkaani ei välttämättä tiedosta, että heidän niskaongelmansa voikin olla lähtöisin purennan yliaktiivisuudesta (ja monesti näin onkin). Jos he eivät ole siitä muutenkaan tietoisia, niin miten he olisivat tietoisia siitä aikaa varatessaan? Tämä tarkoittaa sitä, että liiallisessa tuotteistamisessa vastuu siirtyykin ammattilaiselta asiakkaan syliin ajanvarausta tehdessä.. ja näin sen ei kuulu olla! Olen vakaasti sitä mieltä, että on ammattilaisen tehtävä tutkia ja kartoittaa asiakkaansa tilannetta mahdollisimman laajasti ja valita tilanteeseen sopivat käsittelyt. Se, että käyn koulutuksissa ja hankin uusia tapoja hoitaa asiakastani, ei tarkoita sitä, että tekisin sen rahan kiilto silmissä lisämyyntiä ajatellen. Teen sen siksi, että voisin tarjota asiakkailleni mahdollisimman kattavan ja kokonaisvaltaisen avun. Huvittuneena jäin oikein miettimään kuinka joku sanoisi asiakkaalleen ..."valitettavasti valitsit väärän käsittelyn tälle päivälle, yritä ensi kerralla valita se kalliimpi vaihtoehto ja hoidetaan sinut sitten kuntoon".. tuskin se nyt ihan näin menisi, mutta jo ajatuksen tasolla absurdia.

 

"Myyn aikaani enkä vain tiettyä palvelua"

 

Tottakai kaikki asiat voidaan tehdä hyvinkin eri tavoin eikä mikään ole vain oikea tai väärä. Vastaavasti, joku varmasti pitää minua vähintäänkin tyhmänä kun en hinnoittele palveluita korkeammalle jokaisen koulutukseni jälkeen. Tämä ei kuitenkaan ole itselle luonteva tapa tehdä työtäni. Vastaanotollani asiakas saa kaiken tietotaitoni riippumatta siitä minkälaisen ajan hän on varannut. Pyrin pitämään asiat mahdollisimman yksinkertaisina ja siksi myyn aikaani enkä vain jotain tiettyä palvelua. En halua joutua miettimään kesken käsittelyn, että varasiko asiakkaani lisäpalveluna neulojen tai lämmön käytön vai ei.. Niitä käytetään jos siihen on tarvetta ja asiakas samoilla linjoilla tämän suhteen. Minun vastaanotolleni asiakas saa tulla asiakkaana esittämään vaivansa eikä mukana tarvitse olla valmiita vastauksia vaivan hoitamiseen - se on minun hommani ;) 

Henna


Ei viestejä
(*) Vaaditut kentät
Copyright (c)2019, All Rights Reserved.